torsdag 1 november 2012

Loimu 2012

Jag tänkte jag skulle ge ett bidrag till glögg recensionerna med lignell & piispanens Loimu 2012.

Utseendemässigt påminner den lite om en röd, bullig julgran. Sigillet uppe på flaskan lyfter den så den ser lite lyxigare ut.

Jag skulle kunna stå och dofta på den länge. Den doftar underbart, bärigt och friskt och det viktigast av allt, Glögg. Det är en spritglögg (21%) och uppvärmd så kommer alkoholsmaken väldigt starkt, nästan överväldigande. Lite avsvalnad är den oo så god. Kan gott se mig sitta inne inlindad i en filt en sen kväll i december med snön vinande runt knutarna och värma mig med den här. Eller som de själva skriver "Njut av Loimu så som vi planerat det – uppvärmt i sällskap av dina nära och kära, när vinterkölden nyper och julstjärnorna glimmar".

Loimu Glögi är en årgångsspritglögg som sedan 2008 kommit ut med olika smaker, lite som Blossa, med betoning på de nordiska bären. För två år sen hade de en blåbärsglögg som var suveränt god och fast årets med åkerbären inte riktit når ända upp så är den väldans god.

Som lite intressant fakta om lignell & piispanen kan nämnas att de är ett familjeföretag som i år firar 160-års jubileum. 1783 grundade Gustav III ett kungligt destilleri i Kuopio. Gustav Ranin grundade 1852 lignell & piispanen och köpte senare, 1859, upp det kungliga destilleriet.
Det var allt med historielektionen =)


Kram,
Hanna


3 kommentarer:

  1. Köpte den igår i Finland på tjänsteresa.
    Den var riktig god!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den =D borde komma mig efter några till "för säkerhets skull" ;)

      Radera