måndag 12 november 2012

Konstnärliga julklappar

Planen var att jag skulle ta itu med sakerna till julmarknaden idag. Göra klart alla hjärtan. Kanske skapa en stjärna eller två och bara sitta och ta det lugnt mitt i allt pysslande. Njaa... Det blev lite annat istället.

Började en kurs i keramik nu i höst och idag provade jag på att dreja för första gången. Och oj vad tiden bara flög iväg (därav den sena hemkomsten och uteblivna pysslandet). Hade stora planer på att skapa stora, fina skålar till köket. Såg framför mig hur lätt det skulle gå att schvosha ihop den ena efter den andra. Och schvoschade gjorde det och framför mig hade jag... ett skevt och konstigt... fat. Nå, skam den som ger sig. Ny klump... ny schvosch... nytt... fat. som var snett. såg lite ut som en hatt. Efter många om och men fick jag faktiskt till en skål. Inte den stora, fina jag hade sett framför mig. Men en skål iallafall. Det får bli nya tag nästa vecka.

I år lär det bli många julklappar med vinda, konstnärliga fat och koppar. ;)

Grodan som fick följa med hem ikväll för att flytta vidare
på fredag =)

Ha en trevlig vecka!
Hanna

3 kommentarer:

  1. Synd att skålarna inte blev riktigt som du ville, men när jag gick på en folkhögskola förra året så gick jag även en keramikkurs, där gjorde en vän till mig några skålar, fast hon drejade inte utan hon kavlade ut en stor bit lera och gjorde även ett mönster i leran genom att lägga en virkad duk på och kavlade via den fram mönster, denna lade hon på en stor utbuktande halv boll (?) oj så svårt att förklara, men hon kunde iaf forma leran till en skål när hon la den på denna runda trä"halva-bollen", och kanterna gjorde hon vågiga.
    Ska se om det går att visa en bild via en länk tro:

    http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/221726_10150290252978438_4230835_n.jpg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset =) Tror jag ska prova mig på något sånt också (när mitt tålamod inte håller längre ;))

      Radera
  2. Kul med hemmagjorda julklappar. Det är alltid uppskattat

    SvaraRadera