tisdag 6 november 2012

Enkät om Julen

Trillade in på Maries strålande jul och hittade hennes minienkät. Så, här är mina funderingar =)
Vad önskar du dig i julklapp?
En sparkstötting, gärna en som ger en lite gammaldags känsla.

Vilken är den tradition (förutom allt på julafton) som ger dig mest julkänsla? 
Kvällen före julafton när granen kommer in och står där så grön och skön. Ljusen och toppspiran kommer i ganska fort men sen drar jag ut på det. Hör på julmusik. Hänger upp en boll. Pysslar med paket. Hänger upp två-tre. Flyttar den första. Dricker glögg och ser på granen. Hänger upp min julänger i granen. Bakar. Så håller jag på långt in på natten och vanligtvis kommer inte glittret i före på julaftonsmorgon. Då vet jag att det är jul =)


Vilken tomte vill du tro på:

a) kommer tomten flygande med renar, med häst och släde eller annat?
Min tomte flyger inte och färdmedlet varierar väldigt. Min tomte är grå, klädd i fårskinspäls med grova stövlar på fötterna och en pälsmössa på huvudet. Är det snö kommer han med släde som han lämnat en bit bort. Ibland går han med sin käpp, pulsande genom snön.
 b) var bor din tomte?
Långt in i skogen med tomtemor.
c) äter tomten mest gröt eller mjölk och kakor?
Gröt =)
d) kommer tomten genom skorstenen, knackar på dörren eller annat?
Tomten bankar på dörren när han kommer
e) hänger ni upp strumpa?
Jo men det har vi bara gjort de senaste åren och mest som prydnad (fast <3:s strumpa brukar fyllas med nåt smått =))

Vilka är dina tre favoritjulsånger? 
Har egentligen ganska många favoriter beroende på vilken stämning det är men O helga natt och Gläns över sjö och strand ger mig alltid rysningar när jag är och hör på julsånger i kyrkan. Deck the Halls är en annan favorit.


Ha en trevlig tisdag!
Hanna

2 kommentarer:

  1. Vilken fin julblogg du har och vad roligt att läsa dina svar. En sparkstötting skulle jag också vilja ha, men mest till prydnad framför entrén.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är de fina att se på också men känslan av att susa ner för backen är ganska skön ;)
      Å Tack =D

      Radera