onsdag 31 oktober 2012

Snaps och glögg


Nu är jag igång med planering igen och jul böckerna hittade fram. De är så mysiga att sitta och bläddra i. Speciellt Vinterns Goda Ting ger den där myspys, gammeldagsa julkänslan som känns ända ner i tårna.


Vanligtvis kommer jag igång alldeles för sent med sånt här och får lugnt konstatera att "njäää, hinner inte i år igen". Men nåt har jag iallafall lärt mig under åren och eftersom inspirationen är på topp så är det bara att kavla upp ärmarna och ser vartåt det bär.


Till att börja med blir det att prova på fikon-lingon marmelad. Lingonen ligger i frysen (tack pappa) och väntar bara på det rätta tillfället att komma fram. Så ska se om det blir rätt med fikonen. 


Glöggen ska också på jäsning. Tänkte prova på dunderglögg i år och ska börja med att sätta igång svagdrickan (Kalja på ren finlandsvenska ;)). Är lite skeptisk men det kan ju bli bra (iallafall enligt en på arbetet som provade i fjol) och en rödvinsglögg hinns ju alltid med senare, i fall om att...
En alkoholfri glögg skulle också vara bra att ha till hands och hittade en som verkade god. Men varför plockade jag inga svarta vinbär i somrast när buskarna var fulla? Nå, nästa år kanske, får bli köpt saft i år.

Sen tänkte jag ta itu med limoncello. Har tittat runt lite på nätet och hittat väldigt många bud på hur länge det ska stå. I de flesta är det en vecka, i andra tre (3!) månader. Jag tror jag tar nån passande medelväg och har det klart till jul. Vill också ha nån julig snaps men har inte hittat nån som riktigt övertygar ännu (annat än en som ska stå i ett halvt år och det har jag ju inte riktigt tid med om jag inte och gör den nu och är "i tid" till nästa år).

<3, som for iväg till stan, fick just en lista på telefon. Väntar bara på "vad tusan ska du med 17 ekologiska citroner till????`" =) 

Kram,
Hanna


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar