fredag 26 oktober 2012

Julmässor och stämmning


Sitter och drömmer. Drömmer om julmarknader och -mässor. Platser där man nästan kan ta på julstämningen.
Nyhavn i Köpenhamn
I början av december ifjol besökta jag bekanta i Skåne. Hann med såväl Köpenhamn och Tivoli, Malmö och julmässa på Jordberga slott.

Tivoli
Före jag for hade jag stora förväntningar på Tivoli. Tänkte att där om någonstans måste man ju hitta julen bland alla lampor, julpynt och på julmarknaden. Och visst, det var fint och härligt att gå där men... någonting fattades. Kan ha att göra med mängden människor som var där eller att jag började vara rätt så trött efter att ha vandrat runt en hel dag. Kanske lite väl optimistikst att tänka att man ska hinna med allt på en och samma dag. Måste väl ge det en chans till någon gång.

Tivoli
Malmö var också helt charmigt med julklappar och istappar upphängda i träden. I Malmö hittade jag också älgen Gösta som fick flytta hem, fint inslagen i silvrigt papper. Han ser så dum ut så jag blir alltid på glatt humör när jag ser honom stå där i hyllan.

Gösta
Och Möllans ost! Oj oj oj, där kom det några kilo till i kappsäcken. (Kan nämna att här hemma finns det bara en liiiiiten ostbutik)

Jag sökte julstämning och till sist hittade jag den, på julmässa på Jordberga slott. 

Matboden
Så fort jag kom in på området ville jag insupa allt. Alla smaker, dofter och föremål. I den ena byggnaden samlades hantverkare av alla de slag och jag gick där och förundrades över alla underbara saker, när man ändå inte hade haft flygbiljett hem. I nästa byggnad hittade vi matboden och söta vad mycket gott dom hade där, korvar och godsaker och kött och drycker. Några korvar och köttbitar slank ner i påsen och tanken på kappsäcken gjorde det samma.

Matboden
I matboden bjöd de också på äggakage. Jag kan erkänna att jag allt var lite skeptisk men tänkte att, fläsk är ju gott, lingonsylt är gott å ja, då måste det ju nästan vara gott och ooo så gott det var.

Efter att ha gått runt och tittat på allt och alla tog vi en sväng via stallet där dom hade café. Att sitta där i lugn och ro och njuta av en tekopp var inte helt fel. Jul på Jordberga slott tycker iallafall jag är värt ett besök om man rör sig i trakterna.

Gården vid Jordberga slott
Så, nu sitter ja då här och funderar vad jag ska hitta på i år. Klart man hittar julstämningen på andra platser också men, när det är så mysigt och kul och utbudet på mysiga marknader är inte så värst stort här. Ja, en liten finns det faktiskt, på ett museiområde. Får väl försöka med den eftersom det är svårt att få in någon mer långväga i år. Ja, det blir säker bra, iallafall.

"Julgran" på Tivoli
Till sist en bild på några saker som kom fram ur kappsäcken när jag äntligen hittade hem (med en orange lapp på väskan där det stod Heavy, oops). Bruna bönor kanske inte verkar vara  så logiskt i det här sammanbandet men när man bor med en som älskar dem så är det bara att bära hem så fort man besöker grannlandet.

Lite smått å gott man hittar



Ha en trevlig helg!
Hanna

2 kommentarer: