lördag 15 december 2012

Den gångna veckan

Den senaste veckan har varit lite kaotisk, för att uttrycka det milt. Glöggmys, 80-års kalas, dimensions-middag, hockey-match, julkonsert, julfest med teater, jobb och hundvalp. Allt i en salig röra och för att röra till det lite till har jag tre olika surdegs bröd på gång, mera pepparkakshus bak och korvstoppning. Det mesta  den här veckan är ju egentligen roliga saker men det skulle ha varit skönt att "landa" lite emellanåt.


Men om vi börjar med förra lördagen. Lördagen den 8. dec. Hade lite oplanerat planerat in en glögg-kväll med zbh-visning på samma dag som <3:s farfar fyllde jämna år så på förmiddagen bar det av till grannbyn på kalas. På vägen dit råkade det sig så att en köttbonde ringde upp och erbjöd mig en två-kilos bogbit Highlander kött och det tackar man ju inte nej till. Så var problemet med vad vi skulle koka ihop till middagen för familjen löst.


<3:s farmor och farfar bor i en liten röd stuga i en liten by på grannön. Stugan är just så där mysigt liten där man bara skulle vilja sitta en mörk vinterkväll med en brasa i spisen och ljus tända lita varstans. Snöflingorna singlade sakta ner medan vi satt där inne och tittade på <3, <3:s far och farfar som med gemensamma krafter försökte få ihop farfars present. Män och bruksanvisningar är inte alltid den bästa kombinationen.

Hemma igen fortsatte jag förberedelserna inför glöggkvällen. Jultårtor bakades och en mjuk pepparkaka. Och vet ni! Jag lyckades! Lyckades med konststycket att få den mjuka pepparkakan just så mörk och mustig som min kära mor alltid får den! Det har varit ett mysterium för trots att vi alla, min syster, jag och vår mor, använder samma recept så har våra blivit ljusa varianter av den. Smaken har varit i det stora hela samma men färgen och saftigheten har inte varit i närheten helst. Men då, när jag trodde jag misslyckats kapitalt, då, då blev den just perfekt och min syster var lätt irriterad över att den blev mörk. Den blev en mysig kväll med många fina saker och många saker som hittade hem till oss. När kvällen var slut var glöggen det också.

Tomten jag väntar på att ska hitta hem.
(Bilden lånad från Annas blogg)
Söndagen kom och jag bäddade ner mig i soffan en stund och försökte få fart på den ena julklappen som jag snart ger upp hoppet om. Men det kommer ju fler jular.


Måndagen den 10. december hade en kär vän dimension och dimensionsmiddag på kvällen. Innan det hann jag med knytkalas/julfest på keramikkursen. Jag fick också ett paket från Zalando med några klänningar jag beställt. En söt, röd julklänning och en blå. Den blåa fick göra debut på middagen och jag blev påminnd om att nej, det är ingen bra idé att ta på sig pumps när det är kallt, halt och snöigt. Middagen intogs på en indisk restaurang. Eftersom jag är lite påtig med mat var jag lite orolig om jag alls skulle hitta något från menyn men oj vad gott det var. Stekt ris, nötkött, ingefära, youghurtsås och naan bröd.

Tisdagen den 11. december klämde vi in lite renovering av vår mottagningsrum efter jobbet. Det går inte så värst fort fram där nu just. Jag skulle definitivt behöva komma på ett bra namn på mitt företag. Någon som har några bra idéer?

Hockey-match blev det onsdagen den 12. december. En av de få kvällar som <3 hade ledigt den här veckan så vi passade på att göra något tillsammans.

Julkonsert med Lytts och vänner
Luciadagen till ära hade jag bokat biljetter till en Julkonsert på Wasa Teater. När O Helga Natt avslutade konserten gick det rysningar längst ryggraden och jag tror ögonen på de flesta i salen blev lite fuktigare.

Fredagen den 14. december bar det igen, för andra dagen i rad, av till Wasa Teater för att se en pjäs med arbetskamraterna. Pjäsen var sebar men o så lång. Jag brukar inte höra till de som sover på en föreställning med ögonlocken började kännas farligt tunga i första akten. Andra akten var som tur lite kortare.

Julen har tyvärr kommit lite på sidan den här veckan. Att det endast är en vecka kvar innan julafton känns lite overkligt men den här veckan ska det bli juligare här hemma varje dag =)

Hoppas ni alla haft en härlig vecka och har en god tredje advent!

Kram,
Hanna

1 kommentar:

  1. Ja det låter verkligen som att du haft fullt upp! men fullt upp av trevliga upplevelser iallafall :)

    SvaraRadera