torsdag 14 november 2013

Dunderglögg årgång 2013

Ifjol provade jag att göra dunderglögg för första gången och konstaterade det var väl värt besväret. Jag gjorde en sats enligt grundreceptet och ett experiment med att lägga till en mängd blåbär. Och oj vad det blev gott!

I år försöker jag mig på en ny omgång blåbärsglögg med kanske lite apelsin. Dessutom ska det bli en lingon-äppelglögg. Så, nu jäser det och puttrar och tålamodigt får jag vänta till jul.

Här är grundreceptet på Dunderglögg
5 liter svagdricka
5 skivade råa potatisar
1 paket bakjäst, 50 g
1 påse nejlikor
1 påse kardemummakärnor
1 bit färsk ingefära (ca 5 cm)
1 kanelstång
1-2 paket russin (2 pkt, 500 g)
2,5 kilo socker

Blanda allt i en tiolitershink, täck med plastfolie som du gör små hål i – och låt brygden stå i lugn och ro i rumstemperatur, minst tre veckor, gärna sex. Tappa upp på väl rengjorda flaskor med hjälp av en hävert. Var noga med att inte få med bottensatsen. Värm och njut.

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Jo tack, det är allt lite spännande att vänta och se om det alls blir till någonting =)

      Radera
  2. Vi gör också dunderglögg i år, plus en variant där vi bytt ut svagdrickan mot äppeljuice och stoppat i en vaniljstång. Vi satte våra glöggar för fyra veckor sedan och ska låta dem jäsa i två till -> klart lagom till första advent. Hur mycket blåbär/apelsin lägger du i?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter gott med äppeljuice istället för svagdricka! Det måste jag prova nästa år =) Jag skulle sätta igång glöggen redan för några veckor sedan men det har bara lämnat och lämnat så nu blir det hoppeligen klart lagom till julafton ;) Jag är inte riktigt säker på hur mycket blåbär det sist och slutligen blev men ca 3 liter skulle jag gissa och skalet av tre apelsiner. Tror jag skulle ha kunnat lägga ännu mer apelsinskal men hade inga fler apelsiner för tillfället så... =)

      Radera